piątek, 5 lutego 2016

Wierna ~ Veronica Roth ♥



Tytuł oryginału: Allegiant
Tytuł polski: Wierna
Autorka: Veronica Roth
Cykl: Niezgodna
Wydawnictwo: Amber
Data wydania: 29 kwietnia 2014
Liczba stron: 380

 Jeden wybór może cię zmienić.
Jeden wybór może cię zniszczyć.
Jeden wybór pokaże, kim jesteś…

"Altruizm (bezinteresowność), Nieustraszoność (odwaga), Erudycja (inteligencja), Prawość (uczciwość), Serdeczność (życzliwość) – to pięć frakcji, na które podzielone było społeczeństwo zbudowane na ruinach Chicago. Każdy szesnastolatek przechodził test predyspozycji, a potem w krwawej ceremonii musiał wybrać frakcję. Ten, kto nie pasował do żadnej, zostawał uznany za bez frakcyjnego i wykluczony.

Ten, kto łączył cechy charakteru kilku frakcji, był NIEZGODNY – i musiał być wyeliminowany...

Ale to już przeszłość. Społeczeństwo frakcyjne, w które Tris tak wierzyła, legło w gruzach – podzielone walką o władzę, naznaczone śmiercią i zdradą. Jednego tyrana zastąpił drugi. Miastem rządzą niepodzielnie bezfrakcyjni. Tris wie, że czas uciekać. Lecz jaki świat rozciąga się poza znanymi jej granicami? Może za murem będzie mogła zacząć z Tobiasem wszystko od nowa, bez trudnych kłamstw, podwójnej lojalności, bolesnych wspomnień? A może poza miastem nie ma żadnego świata…

Lecz nowa rzeczywistość jest jeszcze bardziej przerażająca. Nowe szokujące odkrycia zmieniają serca tych, których kocha. Raz jeszcze Tris musi dokonać niemożliwych wyborów - odwagi, wierności, poświęcenia i miłości. Bo tylko ona może przeszkodzić kolejnemu rozlewowi krwi…"

-lubimyczytać.pl



     Broniłam się rękami, nogami i wszystkim czym mogłam, żeby tego nie przeczytać. Nareszcie do skończenia tej trylogii skłoniła mnie premiera filmu, który ma być 11 marca, a ,że chcę iść na nią do kina, więc się w końcu poddałam. Niestety strasznie się zawiodłam na Wiernej, bo jak już wspominałam na instagramie(im.books.hunter), niby coś się działo, ale tak jakoś dziwnie było. Robiłam do tej książki dwa podejścia. Raz spontanicznie wzięłam się za nią i przeczytałam niecałe sto stron. Niestety wkurzył mnie jakiś moment, gdzie było za dużo opisu i odłożyłam ją na niecały miesiąc. Teraz niedawno wyrzuciłam wszystkie swoje sprawy do kosza i zdeterminowana zaczęłam kończyć książkę.

MOGĄ WYSTĘPOWAĆ SPOILERY

     System frakcyjny rozpadł się i Tris wraz z Tobiasem chcą uciec wraz ze swoimi przyjaciółmi za płot. Myślą, że będzie im tam lepiej, zaczną nowe życie i wszystko się poukłada. Ha ha - ludzie żyjecie w książce, nigdy nie będzie normalnie. Także jak się możecie domyślić nie będzie to żadna sielanka, o nie.

     Dodanie narracji Tobiasa było na początku bardzo dobrym posunięciem. Mogliśmy dowiedzieć się, jak on na to wszystko patrzy, co przeżywa, jakie emocje nim kierują przy dokonywaniu wyborów. Było to dobre, niestety tylko do czasu. W pewnym momencie zaczęłam się gubić, kto to opowiada, więc musiałam wracać do początku rozdziału. Wybory, które Cztery dokonywał były dla mnie katastrofalne. Nie wiem, dlaczego nie myślał racjonalnie nad tym, czego dowiedział się o sobie. Przez to, niestety stracił trochę w moich oczach.

     Co jeszcze było na minus? Zdecydowanie mało takich walk, jeden na jednego. Owszem była tam chyba jedna czy dwie, już nie pamiętam, ale dla mnie taka ilość jest definitywnie niezadowalająca. Mimo, że działo się "coś" to nie miałam parcia, że muszę to czytać dalej, bo nie wytrzymam z niewiedzy. Książkę czytałam tylko, wtedy gdy nie miała kompletnie nic do robienia i się nudziłam.

     Zakończenie. Byłoby dla mnie zaskakujące, gdybym od kilku miesięcy o nim nie wiedziała. Bezapelacyjnie mogę stwierdzić, że wstrząsnęłoby mnie to strasznie i nie wiedziałabym, co robić, gdzie się podziać, co ze sobą zrobić. Było drastyczne, ale w pewnym sensie piękne? Można tak to ująć.

     Podsumowując jest to najgorsza część i nie, jak pierwszą, czy drugą część mogłabym przeczytać jeszcze kilka razy, to tą już nigdy nie przeczytam. Moja ocena może być zaskakująca, że taka "wysoka", ale to tylko z sentymentu.

Moja ocena: 7/10

3 komentarze:

  1. Cześć! :D
    Nominowałam Cię do tagu Drużyna Piłkarska TAG :)
    http://alawkrainieksiazek.blogspot.com/2016/02/druzyna-pikarska-tag.html#more
    Pozdrawiam,
    Alicja w Krainie Książek

    OdpowiedzUsuń
  2. Właśnie mam podobne wrażenia, co Ty - też wiedziałam o zakończeniu, także nie za bardzo mną wstrząsnęło, brakowało mi żywej akcji, Tris mnie denerwowała... nie lubię tej trylogii za bardzo :/
    Zapraszam do mnie na nową recenzję!

    OdpowiedzUsuń
  3. Też uwazam że Wierna to najgorsza część tej serii :/ zakończenie było fatalne

    OdpowiedzUsuń